මා හිතවත්
විලාසිතා ඡායාරූප ශිල්පියෙකු වන මෙත්තසේන
වරක් ඔහුගෙ අත්දැකීමක්
මා සමග කීවේය.
ඔහු ඒ අත්දැකීම කීවේ
කවර ආකාරයේ හැඟීමකින්දැයි
මට මතක නැත,
එහෙත් කල් යාමේදී
මුලු මහත් ඡායාරූප ශිල්පී ක්ෂේත්රයම
කිසියම් සරල වර්ගීකරණයකට බඳුන් කිරීමට
එම අත්දැකීමට ශක්තිය ඇති බව මට හැඟින.
කිසියම් සරල වර්ගීකරණයකට බඳුන් කිරීමට
එම අත්දැකීමට ශක්තිය ඇති බව මට හැඟින.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
විදේශීය සඟරාවක
විලාසිතා ඡායාරූප මාලාවක්
ලංකාව පසුබිම් කරගෙන ඡායාරූප ගතකිරීමට
යැස්මින් ගෞරි නම් නිරූපිකාව සමග පැමිණි
දක්ෂ ඡායාරූප ශිල්පියෙකු වෙනුවෙන්
ඔහුගේ සම්බන්ධීකරකයෙකු ලෙස වැඩ කරන්නට
මගේ මිත්රයාට අවස්ථාව ලැබිණ.
ඔවුහු කොළඹ සහ
මහනුවර ප්රදේශවල
රූ ගත කිරීම් වල යෙදුණෝය.
නිරූපිකාව සහ ඡායාරූප ශිල්පියාට අමතරව
තවත් ඡායාරූප ශිල්පීන් කිහිපදෙනෙකු
එම කණ්ඩායමට අයත් වූහ.
එම ඡායාරූප ශිල්පියා වෙනුවෙන්
ආලෝකය පිරික්සමින්,
ආලෝකය නිසි පරිදි සකසමින්
එම අවස්ථාවේ පවතින ආලෝකයට ගැලපෙන අයුරින්
තාක්ෂණික ක්රම වේදයන්ට අනුව
ඡායාරූපය ගැනීමට සුදුසු තත්වයට
කැමරාව පත් කරන්නේ ඔහුගේ සහායකයින්ය.
අනාවරණය කාච විවරය ආදිය
නිසි ලෙස සකසා දුන් කැමරාව අතට ගන්නා
ප්රධාන ඡායාරූප ශිල්පියා
රාමුව නිසි ලෙස සකසා ඡායාරූප ගනියි.
ඔහු කරන්නේ එපමණෙකි.
සමාන්යයෙන්
සෑම දක්ෂ ඡායාරූප ශිල්පියෙකුම
මේ කාර්යයන් දෙකම
තමා විසින්ම කර ගන්නෝය.
සෑම අදක්ෂ ඡායාරූප ශිල්පියෙකුම
සහයකයින්ගේ කාර්යය
අදක්ෂ ලෙස, සාමාන්ය ලෙස හෝ
ඉතා දක්ෂ අන්දමින් කර ගන්නෝය.
ඔවුන් අදක්ශ ඡායාරූප ශිල්පීන් වන්නේ
අර ඡායාරූප ශිල්පියා කළ දේ
ඔවුන්ට කර ගන්නට බැරි නිසාවෙනි.
කොතරම් හොඳින්
අවස්ථාවට ගැලපෙන අයුරින්
කැමරාව සකස් කරගන්නට
යම් ඡායාරූප ශිල්පියෙකු දක්ෂ වුවද
කැමරාවේ දසුන් කවුලුවෙන්
දකින දර්ශනයෙහි
අනවශ්ය දේ කැපී ඉවතට යන ලෙසත්,
ඒ දර්ශනයෙහි, වර්ණ, හැඩතල, රේඛා ආදිය
රිද්මයකට අනුකූලව මතුකරගෙන
එහි සුන්දරත්වය නිරූපනය කරන්නටත්
ඔහුට නොහැකිනම්
ඔහුගේ ඡායාරූපය
මනා ආලෝක තත්වයෙන් යුතු
නීරස දසුනක් වනු ඇත.
ඡායාරූප ශිල්පියෙකු ලෙස කෙනෙකු
තාක්ෂණික භාශා ඥාණයෙන් කෙළ පැමිණියද
ඔහු එම භාෂාවෙන් ඉදිරිපත් කරන
දෘෂ්යමය ප්රකාශනයෙන්
අප තුළ කිසියම් සසල වීමක් නොවන්නේ නම්
ඔහුගේ ප්රකාශනය අපට අදාළ නොවේ.
තාක්ෂණික ගුණාත්මක භාවය
ඡායාරූපයක් මනින
ප්රධාන මිනුම් දණ්ඩ ලෙස සලකන
බොහෝ ඡායාරූප ශිල්පීන්
සිය ඡායාරූප වලට ලැබෙන
ඇල්මැරුණු ප්රතිචාර වලින්
විමතියට පත්වෙති.
තාක්ෂණික වශයෙන් දුර්වල ඡායාරූපයක්
සම්භාවනාවට පාත්ර වනු දකින ඔවුහු
ඊටත් වඩා විමතියට පත්වෙති.
විදේශීය සඟරාවක
විලාසිතා ඡායාරූප මාලාවක්
ලංකාව පසුබිම් කරගෙන ඡායාරූප ගතකිරීමට
යැස්මින් ගෞරි නම් නිරූපිකාව සමග පැමිණි
දක්ෂ ඡායාරූප ශිල්පියෙකු වෙනුවෙන්
ඔහුගේ සම්බන්ධීකරකයෙකු ලෙස වැඩ කරන්නට
ඔවුහු කොළඹ සහ
මහනුවර ප්රදේශවල
රූ ගත කිරීම් වල යෙදුණෝය.
නිරූපිකාව සහ ඡායාරූප ශිල්පියාට අමතරව
තවත් ඡායාරූප ශිල්පීන් කිහිපදෙනෙකු
එම කණ්ඩායමට අයත් වූහ.
එම ඡායාරූප ශිල්පියා වෙනුවෙන්
ආලෝකය පිරික්සමින්,
ආලෝකය නිසි පරිදි සකසමින්
එම අවස්ථාවේ පවතින ආලෝකයට ගැලපෙන අයුරින්
තාක්ෂණික ක්රම වේදයන්ට අනුව
ඡායාරූපය ගැනීමට සුදුසු තත්වයට
කැමරාව පත් කරන්නේ ඔහුගේ සහායකයින්ය.
අනාවරණය කාච විවරය ආදිය
නිසි ලෙස සකසා දුන් කැමරාව අතට ගන්නා
ප්රධාන ඡායාරූප ශිල්පියා
රාමුව නිසි ලෙස සකසා ඡායාරූප ගනියි.
ඔහු කරන්නේ එපමණෙකි.
සමාන්යයෙන්
සෑම දක්ෂ ඡායාරූප ශිල්පියෙකුම
මේ කාර්යයන් දෙකම
තමා විසින්ම කර ගන්නෝය.
සෑම අදක්ෂ ඡායාරූප ශිල්පියෙකුම
සහයකයින්ගේ කාර්යය
අදක්ෂ ලෙස, සාමාන්ය ලෙස හෝ
ඉතා දක්ෂ අන්දමින් කර ගන්නෝය.
ඔවුන් අදක්ශ ඡායාරූප ශිල්පීන් වන්නේ
අර ඡායාරූප ශිල්පියා කළ දේ
ඔවුන්ට කර ගන්නට බැරි නිසාවෙනි.
කොතරම් හොඳින්
අවස්ථාවට ගැලපෙන අයුරින්
කැමරාව සකස් කරගන්නට
යම් ඡායාරූප ශිල්පියෙකු දක්ෂ වුවද
කැමරාවේ දසුන් කවුලුවෙන්
දකින දර්ශනයෙහි
අනවශ්ය දේ කැපී ඉවතට යන ලෙසත්,
ඒ දර්ශනයෙහි, වර්ණ, හැඩතල, රේඛා ආදිය
රිද්මයකට අනුකූලව මතුකරගෙන
එහි සුන්දරත්වය නිරූපනය කරන්නටත්
ඔහුට නොහැකිනම්
ඔහුගේ ඡායාරූපය
මනා ආලෝක තත්වයෙන් යුතු
නීරස දසුනක් වනු ඇත.
ඡායාරූප ශිල්පියෙකු ලෙස කෙනෙකු
තාක්ෂණික භාශා ඥාණයෙන් කෙළ පැමිණියද
ඔහු එම භාෂාවෙන් ඉදිරිපත් කරන
දෘෂ්යමය ප්රකාශනයෙන්
අප තුළ කිසියම් සසල වීමක් නොවන්නේ නම්
ඔහුගේ ප්රකාශනය අපට අදාළ නොවේ.
තාක්ෂණික ගුණාත්මක භාවය
ඡායාරූපයක් මනින
ප්රධාන මිනුම් දණ්ඩ ලෙස සලකන
බොහෝ ඡායාරූප ශිල්පීන්
සිය ඡායාරූප වලට ලැබෙන
ඇල්මැරුණු ප්රතිචාර වලින්
විමතියට පත්වෙති.
තාක්ෂණික වශයෙන් දුර්වල ඡායාරූපයක්
සම්භාවනාවට පාත්ර වනු දකින ඔවුහු
ඊටත් වඩා විමතියට පත්වෙති.
කැමරාව කරන්නේ ඡායාරූපය සටහන් කරගැන්මය.
එහි සටහන් වන්නේ කුමක්දැයි
තීරණය කරන්නේ ඡායාරූප ශිල්පියායි.
ඔහුගේ ඡායාරූපයේ අගය
රඳා පවත්නේ
ඡායාරූපය වශයෙන්
ඔහු සටහන් කරගන්නට
තීරණය කරන
රූපයෙහි අගය මතය.
මා ඉහතකී
ඡායාරූප ශිල්පියාගේ සහායකයින්
ඔහුට කරදෙන දේ ඉගෙන ගන්නට..
කැමරාව කරන්නේ කුමක්දැයි
ඉගෙන ගන්නට
ජීවිතයම ගත කරන
බොහෝ ඡායාරූප ශිල්පීහු
කැමරාව කරන දේ
නිසි පරිදි සිදුවන්නට
තමා කළයුතු කුමක්දැයි නොදනිති.
තාක්ෂණික ගුණය කියන්නෙ
ඡායාරූපයක කුලීකාරයගෙ කොටස.
සම්පිණ්ඩනය තමයි, ඡායාරූපයක හරය..
තාක්ෂණය කුලියට ගන්න පුලුවන්..
සම්පිණ්ඩණය මිළට ගන්න බෑ....
තමන් තුළ වගාකරගතයුතුයි..
ඡායාරූපයක කුලීකාරයගෙ කොටස.
සම්පිණ්ඩනය තමයි, ඡායාරූපයක හරය..
තාක්ෂණය කුලියට ගන්න පුලුවන්..
සම්පිණ්ඩණය මිළට ගන්න බෑ....
තමන් තුළ වගාකරගතයුතුයි..
බොහෝ කලකට පෙර මටත් මෙත්තසේන ඔහු නැවතී සිටි ගල්කිස්ස නිවසේදී හමුවී කතා කරන්නට අවස්ථාව ලදෙමි . ඔහුගේ අත්දැකීම් , අදහස් ඒ කලේ පුංචි හිතට ගොඩක් තේරුනේ නැහැ .දැන් තේරුම් ගන්න පුලවන් මේ ලිපියෙන් පස්සේ .
ReplyDeleteසියයට සියයක් එකඟයි.
ReplyDelete